Informatie over DSB Bank
Let op: afwijkende garantieregeling
De Nederlandsche Bank N.V. (DNB) heeft een aanvraag gedaan naar de noodregeling vanwege een grote uitstroom van geld die het voortbestaan van DSB in gevaar bracht. Daarnaast staat ook de solvabiliteit bij DSB onder zeer grote druk. DNB en het Ministerie van Financiën hebben in nauwe samenwerking getracht DSB een doorstart te laten maken onder de hoede van een consortium van vijf banken: Rabo, ABN Amro, ING, Fortis en SNS. Dit is niet gelukt, ondanks het constructieve overleg dat door de partijen is gevoerd. Oorzaken hiervan zijn grote onzekerheid rond mogelijke claims op DSB vanwege overkreditering en gebrekkige zorgplicht, alsmede mogelijke verliezen op verstrekte kredieten. Daardoor waren de risico’s te groot en bleek het aanvragen van de noodregeling onvermijdelijk. De noodregeling brengt mee dat rekeninghouders bij DSB nu direct niet bij hun spaargeld kunnen komen. In overleg met de banken zullen DSB-klanten die geen betaalrekening bij een andere bank hebben in eerder een rekening bij een andere bank kunnen openen. Tot woensdag a.s. 24:00 uur is het mogelijk om met een DSB-betaalpas geld bij geldautomaten van andere banken op te nemen, volgens het normale gastgebruik van banken. De activering van het Depositogarantiestelsel zal naar verwachting van DNB snel kunnen plaatsvinden. Onder dit stelsel, dat door DNB zal worden uitgevoerd, zijn tegoeden tot EUR 100.000 (niet zijnde achtergestelde deposito’s) per rekeninghouder bij DSB gegarandeerd. DNB zal snel aangeven op welke manier rekeninghouders een aanvraag voor uitkering kunnen doen. DNB zal hierover berichten via haar website en via advertenties in de landelijke dagbladen. Rekeninghouders hoeven nu dus nog niets te doen. Voor vragen over het Depositogarantiestelsel kan men terecht op de website van DNB of bij de Informatiedesk